Förarsupport
Här hittar du användbar information om våra tjänster som kan hjälpa dig som förare. Vi finns här för dig när du behöver support längst vägen. MyArval är förarportalen där vi har samlat allt kring din bil. Längst ned på sidan hittar du svar på våra vanligaste frågor.
Hitta verkstad
Hitta din närmaste verkstad med några få klick
Med hjälp av vår plattform Service Locator, kan du hitta en auktoriserad verkstad för din bil och dina behov, snabbt och enkelt!
RAPPORTERA SKADOR
Behöver du rapportera en skada?
Använd vår digitala skadeanmälan i MyArval för en smidig hantering av ditt skadeärende, var du än befinner dig.
VÅRA TJÄNSTER
Service, underhåll & däck
Kontakta oss
Måndag - torsdag: 08:00-17:00
Fredag: 08:00-16:00
MyArval & MyArval Mobile
• Rapportera skador
• Hitta användbar information om ditt kontrakt och fordon
Få svar på de vanligaste frågorna
Underhåll och däck
Du hittar din närmsta Arval partner för service eller reparation via Service Locator, om det inte finns någon partner i ditt område kontaktar du Driver Experience Team på +46 8 799 88 90 som hjälper dig vidare.
Den första besiktningen sker när bilen är tre år gammal och den andra besiktningen sker efter fem år. Därefter skall bilen besiktigas varje år. Du kommer att få information av Arval när det är dags att besiktiga bilen.
Dina hjul kan skiftas på den anläggning där du har din valda däckförvaring. Närmaste Arval partner för detta hittar du i Service Locator.
Leverans och retur
Du kan hämta ut din bil hos leverantören eller få den levererad till vald adress. Du kommer att bli kontaktad av leverantören innan leverans av din bil.
Du kan följa status om din beställning i MyArval och vi håller dig uppdaterad löpande. Du kommer att bli kontaktad när leverans närmar sig för att boka upp en leveranstid som passar dig. Du kommer också att bli ombedd att underteckna ett leveransgodkännande i samband med att du tar emot bilen.
Det vanligaste sättet att återlämna sin bil är att göra det via den återförsäljare som du hämtar ut din nya bil. Lämna över nycklarna till säljaren och fyll I återlämningsblanketten som sedan skickas av återförsäljaren till driver@arval.se. I de fall där en ny bil inte är beställd kan vi boka transport till ditt hem eller kontorsadress.
Återlämningsblanketten hittar du här.
Du har möjlighet att köpa ut din bil vid avtalstiden slut om det är godkänt av din arbetsgivare. Du kommer att motta infomation om detta via mejl två månader innan ditt kontrakt löper ut.
Drivmedel
Vi beställer ditt drivmedelskort/laddkort ca 10 dagar innan preliminärt leveransdatum. Det betyder att kortet levereras till dig ca 5 dagar innan din nya bil levereras. PIN-koden till drivmedelskortet skickas separat och kommer några dagar senare. Ditt kort skickas till din hemadress, om inte annat har avtalats med din arbetsgivare.
Om du har tappat ditt drivmedelskort eller om det ej fungerar kontaktar du oss direkt via telefon eller mejl.
Om du har gjort kontantutlägg för att ditt drivmedelskort inte fungerar så kan du få tillbaka pengarna genom att fylla i ett formulär för kontantutlägg samt bifoga kvitto. Det är även viktigt att din arbetsgivare signerar detta underlag. Du är varmt välkommen att kontakta oss via telefon eller mejl om du behöver hjälp.
Vi kan leverera drivmedelskort från de ledande leverantörerna. Kontakta vårt Driver Experience Team för att få mer information om vilka drivmedelskort din arbetsgivare har godkänt och vad som är tillgängligt för dig.
Körjournal
För att rapportera dina körda kilometer:
1. Gå till My Arval: Klicka på länken till km-rapportering på förstasidan.
2. Rapporteringstid: Se till att du rapporterar dina körda kilometer senast den 5:e i nästkommande månad.
3. Körjournal: Om du inte rapporterar dina körda kilometer i körjournalen, kommer alla dina kilometer att räknas som 100% privatkörda. Detta går att korrigera i efterhand förutsatt att korrigeringen sker inom samma kalenderår.
Du kan också rapportera dina kilometer via vår mobilapp My Arval Mobile, som finns tillgänglig för nedladdning på både App Store och Google Play:
• App Store: Ladda ner My Arval Mobile här.
• Google Play: Ladda ner My Arval Mobile här.
Om du vill ha en manual om hur du rapporterar dina körda kilometrar, vänligen kontakta vårt Driver Experience Team.
För att rapportera dina vägtullar:
1. Gå till My Arval: Klicka på länken till Min vägtull på första sidan.
2. Rapporteringstid: Se till att du rapporterar dina vägtullar senast den 5:e i nästkommande månad. Observera att vägtullarna laddas upp två månader i efterhand.
3. Om du inte rapporterar dina vägtullar, kommer alla dina vägtullar att räknas som 100% privatkörda. Detta går att korrigera i efterhand förutsatt att korrigeringen sker inom samma kalenderår.
Du kan också rapportera dina vägtullar via vår mobilapp My Arval Mobile, som finns tillgänglig för nedladdning på både App Store och Google Play:
• App Store: Ladda ner My Arval Mobile här.
• Google Play: Ladda ner My Arval Mobile här.
Skador och försäkring
Vänligen kontakta oss på Arval omgående via telefon så att vi kan guida dig rätt. Du behöver fylla i vårt skadeformulär och skicka in det till oss inom 48 timmar från det att skadan har skett. Om det är fråga om skadegörelse, inbrott, stöld eller skada där motparten är okänd är det viktigt att du försöker få tag på ev. vittnen och ta kontaktuppgifter, sedan kontaktar du polisen. Om möjligt, ta gärna foto på skadan eftersom det kan påverka framtida diskussioner. Vid en incident som ej involverar tredje part kan du anmäla skadan på My Arval. När det finns motpart behöver du ladda ner ett digitalt skadeformulär som du sedan mejlar in till oss. Vi kontaktar dig därefter med instruktion kring hur du går vidare för att få din skada åtgärdad.
Om du får ett stenskott i vindrutan är det viktigt att du lagar det så snart som möjligt. Ett stenskott kan snabbt förvandlas till en spricka med följd att byta hela rutan, vilket är en dyr kostnad. Får du ett stenskott, tejpa stenskott med ett stenskottsplåster (kan beställas hos Arval) och boka reparation av stenskottet hos verkstad.
Du hittar närmaste Arval Partner via vår digitala plattform, Service Locator.
Resa utomlands
Du behöver den blåa delen av registreringsbeviset samt en fullmakt. Grönt kort behövs i vissa länder för att bevisa att ditt fordon är trafiksförsäkrat. De länder som kräver grönt kort är: Albanien, Nordmakedonien, Tunisien, Azerbajdzjan, Marocko, Turkiet, Bosnien-Hercegovina, Moldavien, Ukraina, Iran, Montenegro, Vitryssland, Israel och Ryssland.
Om din leasingbil är försäkrad hos Arval, hittar du ditt gröna kort i My Arval Mobile. För övriga försäkringsbolag, kontakta det försäkringsbolaget för att få tillgång till ditt gröna kort.
Övriga frågor
När Arval mottar en parkeringsbot kommer vi att betala den när vi får första påminnelse. Därefter fakturerar vi bötesbeloppet och en tillhörande administrationskostnad till din arbetsgivare / kunden som leasar bilen.
Vi har My Arval Mobile där du kan få information om din bil och många andra tjänster. Appen finns på Appstore och Google Play.
Ring oss på +468 799 88 90
Varför Arval
Lita på oss:
En global partner med över 30 års erfarenhet av leasing, vid din sida
Bli vår partner:
våra experter hjälper dig att få den bästa matchningen för dina behov
Vi är här för dig
vi är här när du behöver oss - digitalt eller personligt.
Vi förvaltar, du behåller kontrollen
vi gör hela processen att köra ett fordon lätt