ARVAL REDOVISAR EN TILLVÄXT PÅ 5,6% AV VAGNPARKEN FÖR 2024
Arval avslutade 2024 med ett starkt resultat och har nu en vagnpark på 1 796 396 leasade fordon globalt, vilket motsvarar en organisk tillväxt på 5,6% jämfört med 2023. Under föregående år inleddes flera nya partnerskap, vilket gör att Arval kan fortsätta växa internationellt och samtidigt utveckla sina tjänster för att stötta sina kunder i deras energiomställning. Det nya året, 2025, inleds med att Arval tilldelas EcoVadis Platinum-medaljen för sitt hållbarhetsarbete och med beskedet att Arval Beyonds strategiska plan fortsätter med initativet Arval 26 & Beyond.
Under 2024 bibehöll Arval den positiva trend som byggts upp under tidigare år och stärkte ytterligare sin roll som en betydande aktör inom långtidsleasing samt leverantör av mobilitetslösningar. Arbetet under 2024 ledde till följande resultat:
- Antalet leasade fordon ökade med 5,6% jämfört med 2023, med 1 796 396 fordon. Vilket inkluderar 573 086 elbilar, en ökning med 31% jämfört med 2023. Av dessa var 253 373 hel elektriska bilar (BEVs), vilket motsvarar en ökning med 52%. Under 2024 var totalt 22,6% av alla nybilsbeställningar elbilar (BEVs).
- Stora internationella företag står för 460 000 leasade fordon över hela världen, en ökning med 5%. Mellan 2021 och 2024 tredubblade Element-Arval Global Alliance antalet globala kunder som använder företagets tjänster världen över.
- Företagskunderna stod för 736 000 fordon, en ökning med 6%.
- Företag inom detaljhandeln nådde 554 000 fordon, en ökning med 9% jämfört med 2023. Vid slutet av 2024 hade Arval över 410 000 aktiva användare av våra mobilitetslösningar, där:
- 60 000 var Arval Mobility Pass-användare.
- Fler än 9 000 var cykelanvändare
- Antalet uppkopplade fordon med en telematiklösning passerade 800 000, vilket motsvarar en ökning med 29% jämfört med föregående år.
- Med Arval Re-lease, leasing av begagnade bilar, nådde 21 600 fordon, en ökning med 30% jämfört med 2023.
Arval har 8 527 anställda och mer än 400 000 kunder i 29 länder.
"Under 2024, visade vi på styrkan i vårt kollektiv och partnerskap genom att ta tillvara på momentumet och få betydande strategiska fördelar. Tillsammans, tack vare våra medarbetares engagemang, och stödet från BNP Paribas samt det starka förtroendet från våra partners, har vi kunnat ta nya steg för stötta våra kunder ännu bättre i deras mobilitetsfrågor och energiomställning. Med denna stabila grund går vi in i 2025 med ambition, beslutsamhet och en vilja att möta nya utmaningar och fortsätta skapa hållbart värde i en marknad som är i ständig förändring.” säger Alain van Groenendael, ordförande och VD för Arval
För Arval Sverige var 2024 ett år med en stark tillväxt på 19% och nu med totalt över 12 000 bilar i vagnparken.
"2024 var året då vi stärkte Arvals position ytterligare på den svenska marknaden med en imponerande tillväxt på 19%. Vi utökade vårt erbjudande ytterligare inom mobilitet genom att lansera Arval Car Sharing och under 2025 ser vi fram emot att lansera Bike Leasing och därmed kunna erbjuda anpassade mobilitetslösningar för olika behov. Med en tydlig målsättning, strategi och ett dedikerat team ser vi fram emot att fortsätta vår resa tillsammans med våra kunder under 2025!”, säger Philippe Chabert, General Manager för Arval Sverige.
Arval's milstolpar under 2024
Arval som en accelerator i elektrifieringen
Målet med Arval Beyond strategin är att påskynda övergången till andra mobilitetslösningar, samtidigt som man anpassar sig till nya behov, förväntningar och lagkrav.
Sedan 2020 har Arval, lagt ned 7 800 konsulttimmar för att stödja sina kunder i energiomställningen och för att hjälpa våra kunder med deras beslut kring vagnparken. Arval har även introducerat tjänster som underlättar användning av elektrifiering av mobiltetsalternativ samt tillhörande tjänster. Målet är att skapa en smidigare och enklare upplevelse, särskilt vad gäller laddning i hemmet, på arbetsplatsen eller längs vägen. Tack vare nya samarbeten har Arvals kunder nu tillgång till över 700 000 laddningspunkter över hela världen.
Arvals tydliga ambition har gett konkreta resultat. Under 2024 ökade antalet elektrifierade fordon i vagnparken vilket ledde till:
- 573 086 leasade elbilar, en ökning med 31% jämfört med 2023.
- Antalet hel elektriska bilar (BEV) ökade med 52% till 253 373 fordon.
- Under 2024 var totalt 22,6% av alla nybilsbeställnignar elbilar (BEVs).
Tillväxttaken för BEV-fordon som Arval satte på vägarna i Europa var 35%, betydligt högre än marknaden, där BEV-registreringar samtidigt minskade med 2% i Europa (enligt siffror från ACEA för EU, EFTA och Storbritannien, personbilar och lätta lastbilar). Från 2025 har Arval satt upp målet om att 100% av alla nybeställningar som beställs för anställda ska vara eldrivna (BEV). Målsättningen är att nå totalt 400 000 leasade batterieletriska fordon över hela världen vid slutet av 2026.
För att påskynda övergången till eldriven mobilitet längs hela kedjan – inte bara nybilsmarknaden utan även på begagnatmarknaden för elfordon – erbjuder Arval nu ett batterihälsocertificat för alla begagande elfordon som säljs.
- Arval är det enda leasingföretaget som erbjuder detta certifikat, som säkerställer total transparens kring fordonets verkliga räckvidd.
- Certifikatet ger kunderna trygghet och hjälper dem att fatta välgrundade beslut vid övergången till eldriven mobilitet.
Analyser som Arval Consulting gjort visar att batteriernas livslängd i många fall är betydligt bättre än förväntat och att de presterar 93% över tillverkarens garantinivåer.
Arval tar nu fler steg mot att driva utvecklingen av hållbar mobiltet.
- I april 2024 lanserades Arval Energy för att skapa synergier mellan mobilitets- och energisektorn. Fokus ligger på V1G (Vehicle-to-Grid) och V2H (Vehicle-to-Home) – teknik som gör det möjligt att integrera elfordon i energisystemet.
- Arval har också blivit medlem i smartEn – Smart Energy Europe, en organisation som arbetar med konsumentriktade lösningar för energiomställningen. Samt investerat i Shift4Good, den största fristående riskkapitalfonden med fokus på transportsektorns klimatomställning.
- Dessutom samarbetar Arval med EVVE-projektet (Environmental Recovery of Virtual Energy Storage) för att installera 800 V2G-laddstationer i Europa.
Arval, EcoVadis 2024 Platinum medaljör
Under 2024 tilldelades Arval den högsta utmärkelsen i EcoVadis-systemet, Platinumnivån, vilket placerar Arval bland de 1% främsta företagen globalt. Bedömningen baseras på Arvals arbete med miljö, sociala frågor och bolagsstyrning, och utmärkelsen är ett tydligt bevis på företagets ambitioner att fortsätta integrera hållbarhet i verksamheten samt uppmuntra alla aktörer i värdekedjan att bidra till en positiv utveckling.
Arval, strategiska alliansen för att stödja sina kunder och sin ambition
Element-Arval Global alliance firar 30 år
Element-Arval Global Alliance hanterar idag över 4,5 miljoner fordon i 55 länder och är därmed världsledande inom fordonsadministration.
Partnerskapet förstärktes under 2023 genom integrationen av Sumitomo Mitsui Auto Service (SMAS) som ny medlem. Sedan starten har samarbetet i 30 år levererat erfarenhet, expertis och resurser för att stötta kundernas vagnparksstrategier världen över. Ett tydligt bevis på framgången är att antalet globala kunder tredubblades mellan 2021 och 2024.
Franska banken La Banque Postale inleder exklusiva förhandlingar med BNP Paribas för att erbjuda nya mobilitetslösningar till sina kunder
Den franska banken La Banque Postale har, via sitt dotterbolag La Banque Postale Consumer Finance (LBPCF), tillsammans med BNP Paribas Mobility signerade ett memorandum, en gemensam handlingsplan med Arval, BNP Paribas Finance och BNP Paribsa Cardif med syfte att erbjuda mobilitetserbjudande till enskilda kunder hos La Banque Postale.
Samarbetet bygger på att utveckla en gemensam digital plattform som erbjuder nya och begagnade fordon samt finansieringslösningar med fullserviceleasing, försäkring och möjlighet att köpa ut leasingbilen vid kontraktslut.
Nya partnerskap som gynnar kunderna
Under 2024 har Arval ingått flera nya samarbeten med nyckelaktörer inom fordonindustrin för att kunna erbjuda anpassade och mer omfattande mobilitetslösningar.
- Vid slutet av 2024 hade Arval över 80 white-label samarbeten med 15 biltillverkare.
- Arval har också utökat samarbetet med operatörer inom laddinfrastruktur.
- 700 000 laddningspunkter var vid slutet av 2024 tillgängliga för Arvals kunder i Europa.
Utvecklade erbjudanden i hjärtat av Arvals strategi
Lansering av Arval STAR
Under 2024 lanserades Arval STAR (Strategic Transformation through Actionable Recommendations), en vidareutveckling av den tidigare metoden Arval SMART. Arval STAR bygger på 35 års erfarenhet och erbjuder kunderna mer än bara strategisk rådgivning – här kombineras expertis med praktiska verktyg och processer för att stödja företagskunder i energiomställningen.
Arval STAR fokuserar på tre pelare:
- Människor (medarbetarnöjdhet)
- Miljö (hållbarhet och energieffektivitet)
- Lönsamhet (kostnadsoptimering)
Genom skräddarsydda lösningar både lokalt och internationellt vill Arval underlätta företagens energiomställning.
800 000 uppkopplade fordon i vagnparken
Under 2024 nådde Arval milstolpen med 800 000 uppkopplade fordon tack vare vår digitala lösning Arval Connect. Av dessa är 250 000 fordon uppkopplade via biltillverkarnas egna system.
Arval Connect hjälper kunder att optimera totalkostnaden för ägande (TCO), samt förbättra säkerheten, hållbarheten och effektivteten i sin vagnpark. Genom att analysera fordonsdata kan kunder få stöd med allt från underhåll och skadehantering och andra mervärdestjänster för våra kunder och förare.
60 000 användare av Arval Mobility Pass
I september 2023 lanserades Arval Mobility Pass – ett fysiskt kort som gör det enklare för anställda att använda sina mobilitetsförmåner oavsett om de använder ett fast belopp och/eller en beviljad kredit för hållbar mobilitet från sin arbetsgivare. Med Arval Mobility Pass kan deras anställda få ett större utbud och valfrihet för sina resor samt enklare tillgång till mer miljövänliga transportmedel.
I början av 2024 skapades ett nytt kollektivavtal Inom BNP Paribas i Frankrike som gjorde det möjligt för alla anställda inom koncernen att använda Arval Mobility Pass från och med den 1 juli. I slutet av 2024, fanns Arval Mobility Pass tillgängligt i Frankrike, Nederländerna, Brasilien och Spanien och hade nästan 60 000 aktiva användare. 50 000 av dessa är anställda inom BNP Paribas gruppen.
Arval's mål för 2025
Under 2025 kommer Arvals huvudsakliga mål vara att bygga vidare på de senaste årens positiva utveckling. Genom engagerade medarbetare och ett tydligt fokus på kundnöjdhet ska Arval fortsätta att stärka sitt erbjudande trots en marknad i ständig utveckling.
Arval Beyond strategin som lanserades 2020, kommer att forsätta som ”Arval 26 & Beyond”, som syftar till att fastställa Arvals prioriterade projekt och sätter nya mål för framtiden som ska uppnås i slutet av 2026.
Arval kommer även att fortsätta stödja sina kunder i elektriferingen och användningen av lågkoldioxidlösningar genom starka samarbeten inom mobilitet och teknik med ett fokus på kundnöjdhet, vilket fortfarande är kärnan i Arval 26 & Beyond.
Efter 2024 års bokslut kommer Arval att publicera sin årsredovisning den 7 mars 2025.
Om Arval:
Arval är specialiserade på fullserviceleasing och nya mobilitetslösningar och leasade nästan 1,8 miljoner fordon globalt vid slutet av december 2024. Varje dag erbjuder över 8 600 Arval-medarbetare i 29 länder flexibla lösningar för att skräddarsy alla resor för sina kunder, som sträcker sig från stora internationella organisationer till mindre företag och individuella småföretag. Arval är medgrundare och medlem i Element-Arval Global Alliance, en världsledare inom vagnparkshanteringsindustrin, med mer än 4.5 miljoner fordon i 55 länder. Arval grundades 1989 och ägs fullt ut av BNP Paribas. Inom BNP Paribas-gruppen ingår Arval i Retail Banking & Services-divisionen. Arval har prisats med högsta nivån av EcoVadis medaljen, vilket placerar hållbarhetsstrategin bland top 1% företagen som granskades.
www.arval.com
Om BNP Paribas:
BNP Paribas är en ledande bank i Europa med internationell räckvidd. Den har en närvaro i 63 länder och har nästan 183, 000 anställda, varav över 145 000 i Europa. Företaget rankas högt inom sina kärnverksamheter; Domestic Markets och International Financial Services (vars banknätverk och finansiella tjänster för konsumenter täcks av Retail Banking & Services) samt Corporate & Institutional Banking, vilka servar två sorters kunder: företagskunder och institutionella investerare. BNP Paribas Group hjälper alla dess kunder (individer, föreningar, entreprenörer, små- och medelstora företag, företagskunder och institutioner) att förverkliga sina projekt genom lösningar som sträcker sig från finansiering, investeringar, sparande och försäkringsskydd. I Europa har BNP Paribas Group fyra huvudmarknader (Belgien, Frankrike, Italien och Luxemburg) och BNP Paribas Personal Finance är marknadsledande inom konsumentutlåning. BNP Paribas utökar nu dess integrerade konsumenttjänstemodell inom Medelhavsländerna, Turkiet och Östeuropa. Företagets tjänster inom Corporate & Institutional Banking och International Financial Services är bland de ledande i Europa och är på stark frammarsch i Amerika och även med en snabbväxande och stadig verksamhet i Asien- och Stillahavsområdet. BNP Paribas har implementerat en CSR strategi i alla deras aktiviteter, vilket möjliggör ett fortsatt arbete för en hållbar framtid samtidigt som koncernens resultat och prestanda säkras.